Indhold er hentet
Nyt digitalt værktøj gør det nemmere for virksomheder at efterse forretningsmodellen
Nyt digitalt værktøj på Virksomhedsguiden skal inspirere flere SMV’er til eftersyn af forretningsmodellen og forbedre vejledningen i erhvervshusene.
Indhold er hentet
Værktøjet som er navngivet ”Udviklingskompasset” skal gøre det nemt for virksomheder at komme i gang med forretningsmodeludvikling. Samtidig kan det anvendes som et enkelt dialogværktøj i erhvervshusenes 1 1 sparring om forretningsudvikling.
Den primære målgruppe for værktøjet er etablerede SMV’er med op til 100 ansatte inden for alle erhverv. Der er tale om et værktøj, som alle virksomheder har adgang til på Virksomhedsguiden. Værktøjet er udformet som en digital selvtest, hvor virksomheden skal forholde sig til en række udsagn om eksterne og interne forhold, der kan udfordre forretningsmodellen.
Det tager ca. 10-15 minutter at besvare testen, hvorefter virksomheden modtager en testrapport med sine egne svar samt benchmark i forhold til andre virksomheder i branchen. Udviklingskompasset kommer også med input til forbedringsområder i forretningsmodellen og giver adgang til et katalog af inspirerende cases om andre virksomheder, der succesfuldt har omstillet forretningsmodellen. Vha. værktøjet kan virksomheden indsende sin testrapport digitalt til sit regionale erhvervshus med en anmodning om sparring. Med virksomhedens testresultat på bordet er det nemt at foretage et 360 graders eftersyn, hvor fx en erhvervshuskonsulent spørger systematisk ind til virksomhedens svar.
Værktøjet er udviklet på baggrund af en erfaringsopsamling på programmet genstartNU , der gennem interviews kortlagde udfordringer i forretningsmodellerne hos mere end 200 danske SMV’er. Værktøjet er finansieret af Industriens Fond og udviklet i tæt samarbejde mellem flere erhvervshuse, konsulentvirksomheden IRIS Group samt forskere fra Aalborg, Odense og Aarhus Universitet.